“…No sólo de pan vive el hombre. Yo, si tuviera hambre y estuviera
desvalido en la calle no pediría un pan; sino que pediría medio pan y un libro.
Y yo ataco desde aquí violentamente a los que solamente hablan de
reivindicaciones económicas sin nombrar jamás las reivindicaciones culturales
que es lo que los pueblos piden a gritos. Bien está que todos los hombres
coman, pero que todos los hombres sepan. Que gocen todos los frutos del
espíritu humano porque lo contrario es convertirlos en máquinas al servicio de
Estado, es convertirlos en esclavos de una terrible organización social…”
(Federico García Lorca)
Jo vaig
molt al teatre, a casa, ens agrada el teatre, i hem anat molt a la Sala Tallers , del
Teatre Nacional de Catalunya. El passat 4 de març, aquesta petita sala que
“apostava” i donava una oportunitat al nous autors, joves, del teatre català,
va tancar, temporalment, “per no hipotecar el
futur d’aquest teatre”, en
paraules de Sergi Belbel, llavors director del teatre.
Aquest
dimecres, es va estrenar la primera obra del T6 –projecte que es duia a terme a
la Sala Tallers
per impulsar els autors joves-, que es representarà fora de la sala tancada,
que igual que la pròxima, prevista pel juny, i després de sobreviure a les retallades
-no només pel que a pressupost es refereix, també per temps-, es duu a terme a la Sala Petita del Teatre
Nacional, només durant quinze dies. Quina llàstima que duri tant poc, perquè us
recomano que no us la perdeu.
L'obra de
teatre es diu “No parlis amb
estranys” i és de l’Helena
Tornero, una jove dramaturga de Figueres; res millor per explicar-vos de què
va, que el que ella mateixa escriu al programa de mà:
“Tu i jo no
ens coneixem. Ara seus i esperes que comenci la funció. I estàs habitat,
o habitada, d’històries. Històries dels vius, dels coneguts, però també dels
morts, dels desconeguts. Algunes les saps, les altres les intueixes, d’altres
no en saps, ni en sabràs mai
res. Però hi són, t’habiten, t’afecten, en siguis conscient,
o no.
“No parlis
amb estranys (fragments de memòria)” és el fruit d’un llarg viatge solitari i
col·lectiu alhora. Després d’una lectura d’alguns fragments de l’obra, una dona
se’m va apropar i em va fer una pregunta: <<No t’has sentit sola?>>
Aquestes paraules encara ara ressonen dins meu. Sí, escrivint aquest text m’he
sentit sola.
Quan veia
la por, la personal, però també la col·lectiva, amagada sota alguns comentaris:
<<ja se n’ha parlat prou>>, <<vigila amb el que
escrius>>, <<no n’hi va haver per tant>>. Quan sentia ganes
d’aixecar-me i marxar de l’escriptori, de triar un altre tema. La por sovint ens impulsa a
aixecar-nos i marxar. Però la meva soledat és ridícula comparada amb la de
totes aquelles persones que es van trobar soles en la seva lluita contra el
feixisme. I les que encara avui lluiten per recuperar la seva memòria.
Afortunadament, un cop vaig començar a treballar amb tot l’equip, la sensació
de soledat va desaparèixer. Junts hem construït aquest univers per on circulen
històries fragmentades, inacabades, no resoltes, com la memòria d’aquest país.
No sé quin
tipus d’història he escrit. Encara és aviat per saber-ho. Només et puc dir què
he intentat fer. He deixat que passin els accidents. Seure, mirar, escoltar.
Donar temps a les històries. Deixar que apareguin. A tu, a qui no tinc el gust
de conèixer, en aquesta vetllada que compartirem junts, només et demano això.
Mirar, escoltar, respirar. I deixar que passin els accidents.
Ja ho deia
aquella cançó dels Radiohead.
<<We
are accidents waiting. Waiting to happen...>>
Et desitjo
un viatge ple d’accidents.”
(Helena Tornero)
I per què
us parlo d’aquesta obra de teatre per introduir una recepta de pa? Doncs perquè
després de veure l’obra, et planteges temes que potser quan a l’escola et van
explicar el que va suposar la “guerra civil” –que en realitat no s’hauria de
dir així- no et vas plantejar (inclús tenint la sort, com vaig tenir jo, de que
a la meva escola sí se’ns expliqués el tema bastant ajustat a la realitat, no
com a moltes escoles). Després de veure l'obra em vaig adonar de les moltes
preguntes que no vaig pensar a fer als meus avis i que si ara fossin aquí els
faria, i de les moltes coses que desconec de la història, en general, no només
de la ciutat on visc, sinó també de la meva família. Sempre tinc present els
meus avis, però durant l'obra, i després de veure-la, els vaig trobar
especialment a faltar.
La relació
amb la recepta? Crec que mai m’havia plantejat des del punt de vista en que ho
faig ara, que als meus avis, en un moment de la seva vida, els va faltar pa.
Des que sóc petita sóc conscient de la pobresa, i sempre l’he vist, d’alguna
manera, de lluny, o en gent que no conec, però no havia pensat en que en un
moment molt recent de la història, la falta d’aliment va ser tant generalitzada
que va arribar a afectar a la meva família; un aliment tant bàsic com el pa, va
faltar de manera tant alarmant que es va arribar al racionament.
Suposo que,
al veure l’obra, i coincidint amb la meva etapa culinària de descobriment del
pa, he relacionat coses que en altres moments no hagués fet.
Així, i
abans de començar amb la recepta, us recomano que aneu a veure aquest mosaic
d’històries, excel·lentment interpretat pels actors, que us farà pensar, en
moltes coses que desgraciadament, durant molts anys, i encara en molts
aspectes, s'ha intentat amagar.
I ara, anant al gra, els ingredients que necessiteu per aquest fantàstic pa de ceba, olives i farigola són:
- 200 gr de massa
mare + 100 gr de farina de força + 100 gr d’aigua a 20ºC
- 400 gr de farina
de rebosteria
- 50 gr de farina de
força
- 1 cullerada de mel
- Ceba
- 125 gr de llet
entera
- 125 gr d’aigua
- Un grapat d’olives
del Guadalquivir sense pinyol
- Una cullerada de
farigola seca
Primer de
tot s’ha de barrejar 200 gr de massa mare amb 100 gr de farina de força i amb
100 gr d’aigua tèbia, a uns 20ºC i deixar reposar un parell d’hores
aproximadament, fins que si agafem una culleradeta de la barreja i la posem en
un got d’aigua, la massa floti; tot depèn de com de viva estigui la massa mare,
així que segons estigui més o menys activa, trigarà més o menys a que la massa
floti.
Mentre
esperem que reposi aquesta massa, anem avançant la ceba per deixar-la
preparada. S’ha de tallar a trossets petits i posar-la amb un caçó juntament
amb la llet i l’aigua i dur a ebullició. Un cop bulli, l’hem de deixar al foc
fins que la ceba perdi la seva duresa, peròs sense deixar que s’acabi de coure
del tot. Una vegada tingui aquesta textura, s’ha de retirar del foc i deixar
que es refredi. Una vegada fred, colar la ceba i confitar-la en una paella amb
oli, reservant el líquid que haurà quedat infusionat i amb gust a ceba. Aquest
líquid el farem servir per fer el pa, enlloc d’aigua. Aquesta idea la vaig
treure del fantàstic llibre del Daniel Jordà, Panes Creativos.
El pas
següent, és el pastat i he de reconèixer que aquesta fase, m’ha costat bastant.
Resulta que de barrejar la massa que teníem reposant (que ha de flotar) amb la
resta de la farina (400 gr de farina de rebosteria i 50 gr de farina de força),
la sal, la mel i el líquid resultant d’infusionar la ceba, dóna com a resultat
una massa molt tova, amb un alt percentatge d’hidratació. Solució? Molta
paciència, perquè acaba sortint, i el resultat val la pena. Així doncs, i
seguint, com sempre, la tècnica de Dan Lepard (amassar, descansar 15 min), vaig
estar, aproximadament, un parell d’hores, fins que vaig aconseguir una massa
llisa i brillant.
Al tenir
aquesta massa ben llisa i elàstica, ha arribat el moment d’afegir la ceba
confitada, les olives tallades a trossets i la farigola, i amassar de nou, fins
que els ingredients estiguin repartits per la massa de manera uniforme.
Una vegada
tots els nous ingredients estiguin ben integrats, fem una bola i la posem en un
bol untat amb una mica d’oli, tapem amb paper film i deixem reposar a la nevera
tota la nit. Si
durant la primera hora de la fermentació plegueu un parell de vegades la massa,
dins del mateix bol, fantàstic.
Al matí
següent, amb l’ajuda d’una rasqueta, bolquem la massa al damunt de l’encimera,
enfarinada i pleguem la massa en tres plecs, el primer per un costat i l’altre
al contrari, pel damunt, com si forméssim una barra, un parell de vegades per
crear tensió i després ja podem posar la massa al banneton allargat, que
tindrem ben enfarinat. Deixarem fermentar fins que dobli el volum, que en el
meu cas, han estat unes 3 hores.
Heu de
tenir la precaució de prescalfar bé el forn, jo necessito una hora, amb una safata
amb aigua a la part d’abaix i amb l’ajuda d’un polvoritzador per mullar les
parets del forn i crear vapor i aconseguir, d’aquesta manera, que la crosta
quedi ben cruixent.
Com ja vaig
explicar en el post anterior, els 10 primers minuts és quan el pa ha d’arribar
a la seva màxima expansió, així que molt vapor, el forn només amb la
resistència per abaix, i màxima potència.
Passats els
deu minuts, abaixeu el forn a 210º i poseu resistència a dalt i abaix, per
aquests ingredients calculeu que falten uns 40-50 min o fins que el pa tingui
un bonic color daurat i al colpejar-lo soni com si fos buit.
Quan
estigui fet, apagueu el forn, obriu la porta i deixeu-lo dins uns 15 minuts
perquè s’acabi d’assecar. Després deixeu-lo refredar del tot abans de tallar-lo.
Congela molt bé.
He de dir que tenia els meus dubtes, però que creix fins a
l’infinit, donant com a resultat un preciós pa, gros, esponjós, amb un sabor
increïble i molt fi. Puc dir que és un dels millors pans que he provat mai,
sobretot amb formatge.
Quina gran sorpresa i quina il·lusió vaig tenir al dur-me un
trosset a la boca.
I
per finalitzar, us deixo “Las Nanas de la
Cebolla”, de Miguel Hernández, considerada una de les més tràgiques
cançons de bressol de la poesia espanyola i que el poeta va dedicar al
seu fill Manuel Miguel, nascut al 1939, en resposta a una carta que la seva
dona, Josefina Manresa, li va escriure a la presó, explicant-li que ella i el
nen, només es podien alimentar amb pa i ceba. Diu així:
La cebolla es escarcha
cerrada y pobre:
escarcha de tus días
y de mis noches.
Hambre y cebolla:
hielo negro y escarcha
grande y redonda.
En la cuna del hambre
mi niño estaba.
Con sangre de cebolla
se amamantaba.
Pero tu sangre,
escarchada de azúcar,
cebolla y hambre.
Una mujer morena,
resuelta en la luna,
se derrama hilo a hilo
sobre la cuna.
Ríete, niño,
que te tragas la luna
cuando es preciso.
Alondra de mi casa,
ríete mucho.
Es tu risa en los ojos
la luz del mundo.
Ríete tanto
que en el alma al oírte,
bata el espacio.
Tu risa me hace libre,
me pone alas.
Soledades me quita,
cárcel me arranca.
Boca que vuela,
corazón que en tus labios
relampaguea.
Es tu risa la espada
más victoriosa.
Vencedor de las flores
y las alondras.
Rival del sol-
Porvenir de mis huesos
y de mi amor.
La carne aleteante,
súbito el párpado,
el vivir como nunca
coloreado.
¡Cuánto jilguero
se remonta, aletea,
desde tu cuerpo!
Desperté de ser niño.
Nunca despiertes.
Triste llevo la boca.
Ríete siempre.
Siempre en la cuna,
defendiendo la risa
pluma por pluma.
Ser de vuelo tan alto,
tan extendido,
que tu carne parece
cielo cernido.
¡Si yo pudiera
remontarme al origen
de tu carrera!
Al octavo mes ríes
con cinco azahares.
Con cinco diminutas
ferocidades.
Con cinco dientes
como cinco jazmines
adolescentes.
Frontera de los besos
serán mañana,
cuando en la dentadura
sientas un arma.
Sientas un fuego
correr dientes abajo
buscando el centro.
Vuela niño en la doble
luna del pecho.
Él, triste de cebolla.
Tú, satisfecho.
No te derrumbes.
No sepas lo que pasa
ni lo que ocurre.
(Miguel Hernández)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!