dilluns, 24 de novembre del 2014

Pandoro. Em rendeixo als seus encants.





"Cuando te vi me enamoré
y tu sonreíste porque lo sabías."

(William Shakespeare
-Romeu i Julieta-)




El Pandoro és un dels meus dolços preferits de Nadal. De fet, a casa, és tradició esmorzar-lo el matí de reis, tot just després d'obrir els regals. Crec que aquest any, enlloc de posar-los a la carta, els faré jo.

No enganyaré dient que és fàcil de fer, perquè no ho és, però és molt satisfactori si et surt. De fet, els he fet bastant abans de Nadal per provar com quedaven, i estic molt contenta amb el resultat.

Per dins és com un núvol. 



És típic de Verona, tot i que hi ha qui diu que en realitat, els seus orígens es troben a Àustria, on es feia un pa molt semblant, el "Pa de Viena", en canvi altres, diuen que podria deriva del pa d'or que es servia a les cases dels nobles venecians.

El cas és que es va començar a produir cap a l'any 1.800, com a evolució del "Nadalin", un dolç veronès. El 14 d'octubre de 1.894, Domenico Melegatti, en va obtenir la patent; era un dolç caracteritzat per tenir el cos en forma d'estrella de vuit puntes, obra del pintor impressionista Angelo Dall'Oca Bianca.

És molt popular a Itàlia -de fet arreu d'Europa-, tot i que la recepta és complicada i treballosa i això fa que la majoria el comprin ja fet.



Com a mi m'agraden els processos d'elaboració llargs, que em prenc com a petits reptes personals, quan el resultat és tant bo, em sento completament feliç.

Per no fallar amb els reptes, però, s'ha de buscar una bona recepta, i en aquest cas, no podia triar una altre que la de les germanes Sorelle Simili, del llibre "Pan y Dulces Italianos", ara editat per Libros con Miga, que fa poc que tinc a les mans i que és una meravella.





Per fer dos pandoros, es necessiten els següents ingredients:


Pel ferment:

  • 15 gr de llevat fresc
  • 60 ml d'aigua tèbia
  • 50 gr de farina de força
  • 10 gr de sucre
  • 1 rovell d'ou

Per la primera massa:
  • 5 gr de llevat fresc
  • el ferment
  • 25 gr de sucre
  • 1 ou M
  • 200 gr de farina de força
  • 30 gr de mantega

Per la massa final:
  • 2 ous M
  • 1 culleradeta de pasta de vainilla
  • 1 pessic de sal
  • 100 gr de sucre
  • 10 gr de sucre avainillat
  • 200 gr de farina de força
  • la primera massa
  • 140 gr de mantega


És una recepta molt laboriosa, tot i que us prometo que val la pena. Deixo les hores que m'ha trigat a mi perquè pugueu calcular bé el temps i us sigui més fàcil organitzar-vos.



01:00h del dissabte (si, tornava de sopar :P):

La nit abans de fer els pandoros, s'ha de fer el ferment -el que coneixem com a massa mare. Per fer-ho, s'ha de dissoldre el llevat amb l'aigua tèbia i després afegir la farina i barrejar bé. Després, s'ha d'afegir el sucre i el rovell d'ou i barrejar fins que tot estigui ben integrat.




S'ha de deixar reposar tota la nit, a la nevera, ben tapat amb paper film.

Al dia següent, ja veureu com ha crescut la massa i té moltes bombolles, el que ens indica que és ben viu per fer-lo servir.




10:30h del diumenge:

I ja podem fer la primera massa.

Per això, s'ha de dissoldre el llevat amb un parell de cullerades d'aigua tèbia i barrejar aquesta pasteta amb el preferment que hem tret de la nevera. Després s'ha d'afegir el sucre, l'ou batut i la farina, a poc a poc.




Pastar bé i una vegada la massa sigui uniforme i llisa, s'ha d'afegir la mantega, en consistència de pomada i pastar fins que estigui completament integrada i la massa sigui elàstica.




I llavors, s'ha de deixar una hora de repòs, dins d'un bol, tapada amb un drap.




11:30h del diumenge:

I ja podem fer la segona massa, la final.

En primer lloc, s'ha d'afegir a la massa que teniem fermentant, els ous batuts, la pasta de vainilla, la sal, el sucre i, per últim, la farina. Un consell, abans d'afegir cap altre ingredient, espereu a que s'integri a la massa el que acabeu d'afegir.

S'ha de pastar bé fins que la massa sigui completament llisa i brillant, com a mínim uns 15 minuts -jo ho pasto amb la KitcheAid-. Ha de passar la prova de la membrana, així que fins que no la passi, s'ha de pastar. Paciència.



I llavors s'ha de deixar que fermenti fins que dobli el volum, a mi m'ha trigat una hora i quart, aproximadament.




13:00h:

S'ha de posar la massa al damunt d'una taula enfarinada, desgasificar i estirar amb el corró fins a obtenir un rectangle.




A part, s'ha de fer un rectangle petit i fi amb la mantega i posar-la al mig de la massa. 




Llavors, s'han de portar les quatre cantonades al centre, com si tanquéssim la mantega dins d'un sobre.




Quan tinguem aquest quadrat fet, s'ha d'estirar una mica la massa, pressionant amb el corró perquè la mantega s'escampi i doblegar en 3, com un llibre. És important de posar farina al corró perquè no s'enganxi la massa.




I a reposar a la nevera, ben tapada amb paper film, durant 30 minuts.


13:45h:

S'ha de treure la massa de la nevera i tornar a fer el pas anterior -el plegat- un parell de vegades més, girant la massa cada vegada cap a un costat, com podeu veure a la foto. Això són les voltes. Entre volta i volta, s'ha de deixar mitja hora de repòs a la nevera, ben tapada amb paper film. 





14:50h:

Fetes les tres voltes, s'ha de dividir la massa en dos trossos, ja que com he explicat al principi de la recepta, amb aquestes quantitats, surten dos pandoros.




Llavors, sense pastar ja que perdríem les capes del fullat, s'ha de fer una espècie de bola i col·locar-la al motlle -el meu és de silicona i no cal, però si no ho és, enmantegueu-lo i espolseu-lo amb sucre glas- amb el costat llis mirant a la part inferior del motlle.




S'ha de tapar amb un drap i deixar que fermenti fins que la part superior gairebé surti del motlle. Això és el que més triga. Diuen que l'ideal és que fermenti a 27ºC, però és molt difícil de comprovar i mantenir. Jo poso a escalfar al mínim el forn, l'apago i la poso a dins a fermentar.

Jo calculo que m'ha trigat, aproximadament, unes 3 hores i mitja.




18.10h:

Prescalfar el forn a 180ºC.


18:30h:

S'ha de posar al forn que tenim prescalfat, al nivell dos d'alçada i deixar durant 15 minuts a aquesta temperatura. Passat aquest temps, s'ha de baixar a 150ºC i coure durant 20 minuts més.

Al sortir del forn, s'ha de deixar reposar uns minuts dins del motlle i, després, bolcar al damunt d'una reixeta perquè refredi.




Abans de servir, i una vegada completament fred, s'ha d'empolsinar amb sucre glas, si és avainillat, millor.




Un consell, posar una mica de sucre glas dins d'una bossa, el pandoro a dins i sacsejar fins que quedi ben cobert de sucre.


Us enamorarà, el seu interior és lleuger com un núvol.



I si voleu saber què sonava al meu cap quan vaig obrir-lo per tastar-lo i veure la molla, la famosa cançó de Pointer Sisters, de la mà de Le Tigre:



I'm so excited

Tonight's the night we're gonna make it happen,
Tonight we'll put all other things aside.
Give in this time and show me some affection,
We're going for those pleasures in the night.

I want to love you, feel you,
Wrap myself around you.
I want to squeeze you, please you,
I just can't get enough,
And if you move real slow,
I'll let it go.

I'm so excited,
And I just can't hide it,
I'm about to lose control
And I think I like it.
I'm so excited,
And I just can't hide it,
And I know, I know, I know, I know
I know I want you, want you.

We shouldn't even think about tomorrow,
Sweet memories will last a long long time.
We'll have a good time baby don't you worry,
And if we're still playing around boy that's just fine.

Let's get excited,
And we just can't hide it,
I'm about to lose control
And I think I like it.
I'm so excited,
And I just can't hide it,
And I know, I know, I know, I know
I know I want you, want you.

(Pointer sisters -versió Le Tigre)







TEXTO O DESCRIPCION



3 comentaris:

  1. A mi m'agrada molt el pandoro!!!!Aquest teu és.....perfecte!!! No em faria res venir a casa teva a esmorzar el dia de Reis!!! M'apunto el llibre que recomanes.......
    Petons, Marta!
    Olga

    ResponElimina
  2. I jo també em rendeixo! T'ha quedat per tirar coets! Un petó bonica

    Les receptes que m'agraden

    ResponElimina
  3. Espectacular! Jo també tinc el llibre... bé de fet el té la meva mare a CAT perquè és on me'l van enviar :) Ahir vaig comprar els motlles per Internet: a veure quan arriben i m'hi poso també! :) petonets guapa!!

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!