dilluns, 11 de novembre del 2013

Defensem a la patata. Patates farcides de pollastre, estil hindú.






"Tengo ojos y no veo, 
me crié bajo la tierra, 
me puedes comer asada,
frita o como quieras." 

(Endevinalla)




Em sembla que no són poques les vegades que cuino patates. Per elles soletes, ja són un àpat exquisit, només amb un bon raig d'oli d'oliva verge i sal. Són el comodí perfecte per a una bona guarnició, ja sigui carn o peix, i combinen perfectament amb tot tipus d'ingredients! Inclús dolços! O per fer pa!

Estimo la patata, i elles m'estimen a mi. Jajajaja! Mireu la patata que em vaig trobar l'altre dia!!




Des de ben petita que és un dels meus ingredients preferits. Sabeu que durant molts anys, vaig dur dins de la moto una patata? Deien que si hi havia tempesta -i a Port de la Selva, quan era petita, n'hi havia moltes més que ara-, la patata et protegia dels llamps. Per allà dalt, més d'un llampec havia caigut al damunt d'una persona. En fi, una curiositat de supersticiosa.



I parlant de curiositats. La patata té fama de ser un aliment que engreixa, però la culpa no és seva, sinó a les diferents maneres de cuinar-les -com agraden les patates fregides!-. Ara, hi ha una sèrie d'investigadors que asseguren que menjar patates redueix la pressió arterial i que gairebé no engreixen.

Així que, fora la mala reputació!

Segons un estudi científic de la Universitat d'Scranton (EEUU), quan la patata es cuina sense fregir i sense mantega, només té 110 calories i dotzenes de saludables fitoquímics i vitamines.

L'estudi es va realitzar amb patates cuites al microones, i sense afegir ni maionesa, ni ketchup -que sembla ser, són les salses preferides pels nord-americans a l'hora d'amanir les patates-, sobre 18 pacients amb sobrepès i amb una alta pressió arterial. A les persones que feien l'estudi, se'ls feia menjar entre sis i vuit patates, dues vegades al dia, durant un mes. Després de seguir aquesta dieta, van descobrir que la pressió arterial mitja, diastòlica, s'havia reduit un 4,3% i la sistòlica un 3,5% i que cap de les persones que havien seguit l'estudi, havia augmentat de pes.

Cuites, no fregides.

L'estudi va explicar que degut a les altes temperatures fetes servir durant la seva preparació, les patates fregides destrueixen la major part de les substàncies saludables.

Moltes de les propietats de la patata estan a la pell, així que a més a més, val la pena conservar-les amb ella. La pell conté la majoria de fibres i nutrients, en especial vitamina C. Però s’ha de vigilar, perquè les decoloracions verdoses i els brots a la pell, poden ser tòxics pel seu alt contingut en solanina, glucoalcaloide de sabor amarg, un fungicida i pesticida propi de la patata, així que a rentar bé la pell i elimineu els brots!

El doctor Joe Vinson -director de l'estudi- va assegurar que, segons els resultats obtinguts, la manera més sana de preservar els nutrients de la patata és cuita, simplement al microones, afirmant:


"...la patata, más si cabe que cualquier otra verdura, tiene una inmerecida mala reputación que ha llevado a mucha gente que busca una alimentación sana a eliminarla de su dieta..."



Avui, seguint les indicacions d'abans, he cuit la patata al forn -prèviament bullida una mica-, i amb pell...tot i que el farcit, potser no és tant light! Això si, és increïble.



Per fer aquestes patates farcides es necessiten els següents ingredients (2 persones):

  • 2 patates (aproximadament de la mateixa mida)
  • 1 pit de pollastre
  • 1 pebrot vermell
  • 1 ceba tendre petita
  • 1 porro petit
  • 1/2 got de llet evaporada
  • mantega al cognac (sinó mantega + rajolí de cognac)
  • pebre negre
  • 3 culleradetes de garam masala
  • brie (per gratinar)


Primer de tot s'ha de preparar les patates, que és el que més es triga a fer. Jo per no perdre tanta estona fent-les al forn, el que vaig fer és rentar bé la pell i bullir-les durant uns 10-15 minuts i passat aquest temps, apagar el foc i deixar que l'aigua es refredés. Llavors s'han de tallar per la meitat, fer marques en diagonal, sense arribar a tallar la patata a quadrets, primer cap a un costat i després cap a l'altre.




I coure al forn, a 180º, fins que al punxar amb un escuradents, les patates siguin ben tendres. Han de quedar una mica dauradetes, però no massa, ja que en buidarem l'interior.



 
I llavors s'han de reservar les patates fins que siguin tèbies, per poder buidar, sense cremar-nos, tota la polpa interior.

A part, s'ha de començar a preparar el farcit. 

En una paella, s'ha de començar a fer un sofregit amb la mantega -jo he fet servir una al cognac que té un punt dolç, però sinó en teniu podeu afegir mantega, un rajolí de cognac i un rajolí de mel-, el porro, la ceba i el pebrot vermell tallats a trossets ben petits.

Mentre va sofregint, s'ha de picar el pollastre amb una picadora fins que quedi ben fi, com una pasta.




I quan sigui ben picat, i veieu que el sofregit ja està dauradet -amb la mantega dolça caramelitza una mica-, s'ha d'afegir el pollastre, juntament amb el pebre negre i amb les culleradetes de garam masala. Jo us indico les mesures que vaig posar, però si us agrada més o menys fort, evidentment, es variable, inclús si no us agraden els sabors de les espècies hindús, es pot prescindir d'elles.



 
Així, quan siguin tots els ingredients ben integrats i els sabors combinats, ja es pot afegir la llet evaporada i deixar coure fins que espessi una mica. No massa, ja que tampoc volem que sigui molt compacte. S'ha de tenir en compte que aquest farcit s'ha de barrejar amb la patata i sinó seria massa dens.




I ja es poden buidar les patates, deixant la pell i mig centímetre, aproximadament, de carn de la patata, sense buidar. La polpa que hem buidat s'ha de salpebrar, i aixafar bé, amb un raig d'oli o un trosset de mantega. Quan sigui un puré, s'ha d'afegir el farcit i integrar bé, fins aconseguir una massa amb els ingredients ben repartits.




Abans de començar a omplir les patates, s'ha de prescalfar el forn a màxima temperatura, funció gratinador.

Llavors només queda omplir-les, generosament -jo vaig fer servir tot el farcit-, i cobrir amb un bon tros de brie. I a gratinar. Estona? Va ràpid, segons les volgueu més o menys torradetes.

Ja veureu que és un plat deliciós i contundent.





Espero que estimeu a la patata, igual que l'estimo jo, o si més no, que aquest plat contribueixi a fer-ho. Avui acabo amb una cançó divertida i que cada vegada que l'escolto, em fa somriure. Espero que us causi el mateix efecte que a mi.


Je t’aime

Je t'aime, t'ho dic en francès
si vols pots fer veure que no m'has entès.

Je t'aime, t'ho dic però ja ho saps
saps tot el que passa per dins del meu cap.

Je t'aime, i sé que tu a mi,
ho veig els teus ulls, t'ho estalvio dir.

Je t'aime, i això em fa feliç
saber que el que sento també ho sents per mi!

Je t'aime, et oui je t'aime,
et oui tu m'aimes,
il est heureux, les amoreux,
pendant que tu me regardes silencieux 

Je t'aime, t'ho dic en francès
si vols pots fer veure que no m'has entès

Je t'aime, t'ho dic però ja ho saps
saps tot el que passa per dins del meu cap.

Je t'aime, i sé que tu a mi,
ho veig els teus ulls, t'ho estalvio dir.

Je t'aime, i això em fa feliç
saber que el que sento també ho sents per mi!

Je t'aime, et oui je t'aime,
et oui tu m'aimes,
il est heureux, les amoreux,
pendant que tu me regardes silencieux 

Je t'aime, et oui je t'aime,
et oui tu m'aimes,
il est heureux, les amoreux,
pendant que tu me regardes silencieux.

(Anna Roig i l’Ombra de Ton Chien)











10 comentaris:

  1. Molt bona recepte, m'agradan molt les patatas, la tindré en compte.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Jose! Ja em diràs que t'han semblat! Una abraçada

      Elimina
  2. A mi també m'encanten les patates, i aquestes farcides fan una pinta estupenda Marta!
    Quanta raó tens quan dius que són bones de gairebé qualsevol manera, fins i tot elles soletes amb una mica d'oli i sal... com no t'han d'estimar les patates, amb el que et fas estimar!

    Per cert, jo n'havia sentit a parlar d'això dels llamps i les patates, serà veritat?

    Petonets, i feliç setmana!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jajajaja! Víctor! No sé si serà o no veritat, el cas é que durant alguns estius no em vaig desprendre d'una patata! Jajajajaja! Un pto guapo

      Elimina
  3. Les estimem!! I més si són tan gustoses com les teves! Quina patata més guapa que vas trobar-te, Marta, era una premonició!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquella patata em va robar el cor Marina! Jajajaja! Un pto guapa

      Elimina
  4. No sé si serveixen de parallamps o tenen altres propietats amagades, però m'encanten, i aquestes amb farcit original i barret de brie són una menja divina!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molteeees gràcies Mònica!!! Al menys per matar la gana són ideals!!! Un pto

      Elimina
  5. Ja veig que si, que t'estimen les patates!;)
    Han d'estar molt bones aquestes patatates, es veuen cremoses i segur que no embafen gens.
    Moltíssimes gràcies per participar a Memòries.

    ResponElimina
  6. unes patates ben diferents! Moltíssimes gràcies per participar a Memòries. Petonets

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!