dimecres, 14 d’agost del 2013

Els meus primers iogurts, amb els caramels de sempre. Iogurts amb aromade toffee.







“Leche cocida, tres veces subida.”

(Dita popular)


 
No sabria dir quant de temps fa que volia una iogurtera. Molt.

I ahir, dimarts 13, per una sèrie de casualitats, vaig passar per Lidl de Figueres i al entrar, tots aquells estris que a Barcelona és impossible de trobar estaven apilonats, i desamparats, en un dels passadissos del supermercat. Màquines de fer pa, de fer gofres, iogurteres, màquina de fer gelats...semblaven invisibles als ulls de tota la gent, que no era poca, que omplia els seus carros d’aliments.

Els meus ulls, com dues taronges. En trenta segons, una preciosa iogurtera de menys de 15 euros, estava dins del meu carro.

Per fi la tenia.



El nom de iogurt, té el seu origen en una paraula búlgara: jaurt.

Sembla ser que és originari de la zona dels Balcans i de l’Àsia Menor. Diuen que les tribus nòmades es van donar compte que la llet, al transportar-la amb sacs de pell de cabra, es convertia en una massa semi sòlida, perquè la calor i el contacte de la llet amb la pell, fomentava la seva fermentació amb l’acció de bactèries àcides.

Degut a que d’aquesta manera es facilitava el seu transport, la conservació de la llet i les seves propietats nutritives augmentaven, molt aviat el iogurt es va convertir en un element essencial per aquests pobles.

Hi ha historiadors que diuen que Gengis Khan –un guerrer i conqueridor mongol que va unificar a les tribus nòmades d’aquesta ètnia del nord d’Àsia i fundador del primer Imperi mongol-, obligava a les seves tropes a menjar iogurts per enfortir-se i millorar la seva salut.

Ràpidament les seves propietats es van estendre per molts països i es va incorporar a la cuina de moltes civilitzacions; a moltes es feia servir com a element curatiu, inicialment, com a Grècia, on s’utilitzava per curar mals intestinals, i en d’altres, inclús com a aliment dels Déus, com a l’Índia, on es coneixia amb el nom de dahi. Diuen que el rei Francesc I de França, que patia d’una forta descomposició, i havent sentit parlar de les propietats d’una llet d’ovella fermentada que s’administrava a la cort de Suleiman, va fer anar a França un metge jueu de Constantinoble que li va receptar un tractament basat en el iogurt que va fer que el monarca es recuperés ràpidament.

Però va ser arran dels descobriments de Iliá Ilich Méchnikov, biòleg ucraïnès del Institut Pasteur de París i que va ser premi Nobel al 1908, que el iogurt es va convertir en un aliment popular, durant el segle XX. I és que la longevitat dels pobles balcànics va cridar l’atenció de molts investigadors, entre ells Méchnikov, i gràcies a nombrosos estudis, es va descobrir els efectes de les bactèries del iogurt a la flora intestinal.

Els organismes vius del iogurt transformen la lactosa en àcid làctic, un component que impedeix el desenvolupament de bactèries dolentes a l’intestí, derivades de la descomposició dels aliments. Méchnikov, va descobrir interessants propietats nutritives derivades de la gran quantitat de vitamines del grup B.

Així doncs, l’acció del iogurt sobre el sistema digestiu, el converteix en una autèntica joia; és una autèntica defensa natural contra tot tipus d’infeccions, redueix el colesterol, permet absorbir els greixos més fàcilment, equilibra l’intestí i protegeix l’estómac de l’erosió de certs medicaments.

A més a més, és clar, s’ha de tenir en compte la important quantitat de calci que aporta, proteïnes i hidrats de carboni, i si és desnatat, no engreixa.

I n’hi ha de tants tipus, es poden fer de tants sabors i menjar de tantes maneres, no només com a postre, també com a complement de plats salats, que fer-lo a casa, pot ser una autèntica meravella.



Només arribar a casa, després de la platja, vaig provar la iogurtera.

Com ha d’estar varies hores i després ha de reposar a la nevera, després de posar-los a refrigerar durant tota la nit, aquest matí quan m’he llevat, em moria de ganes de tastar un dels meus primers iogurts.

I quina gran sorpresa.

Ni rastre de l’acidesa que fa que el iogurt no m’apassioni.

I quina cremositat!

Els meus primers iogurts els he fet amb una bossa de caramels de nata sense sucre que vaig comprar l’altre dia, tipus Werther’s Original, i amb edulcorants, perquè el meu pare en mengés. I els repetiré segur. He aconseguit un subtil sabor gens empalagós. Deliciós.



Per fer-los es necessita:
 
  • 1 litre de llet 
  • 4-5 sobrets d’edulcorant 
  • 1 paquet de caramels de nata (tipus Werther’s) sense sucre (90 gr) 
  • 5 culleradetes de iogurt natural sense sucre (jo vaig fer servir la Fageda que és smolt suau)


Són molt fàcils de fer.

En primer lloc s’ha d’escalfar la llet a foc suau, amb els caramels, fins que aquests es desfacin i la llet arranqui el bull.

Després, s’ha de deixar refredar la llet; és important, si no ho féssim, i aquesta estigués massa calenta, mataria les bactèries del iogurt que afegim.




Així doncs, quan la llet sigui tèbia, tirant a freda, s’ha d’afegir, els sobrets d’edulcorant i cinc culleradetes, plenes de iogurt natural sense sucre i remenar molt bé perquè no quedin grumolls.

Després, s’han d’omplir els pots, posar-los a la iogurtera i tapar-los amb la tapa.




Es connecta i es deixa unes 10-12 hores. Jo vaig deixar-los 10.

Al treure’ls de la màquina ja estaven quallats, però l’ideal, és deixar qeu es refredin (surten calents de la màquina) i posar-los una nit a la nevera, o com a mínim unes 4 hores.

I ja tenim els iogurts a punt per menjar.

Semblava que els pots fossin molt grans, però no, cullerada, darrera cullerada, en un minut ja estareu escurant-lo.




M’encanta sentir el soroll de la cullereta contra el vidre, quan s’escura un iogurt.



Avui, acabo el post amb una cançó de Garbage.


Milk

I am milk
I am red hot kitchen
And I am cool
Cool as the deep blue ocean

I am lost
So I am cruel
But I'd be love and sweetness
If I had you

I'm waiting
I'm waiting for you
I'm waiting
I'm waiting for you

I am weak
But I am strong
I can use my tear to
Bring you home 

I'm waiting
I'm waiting for you
I'm waiting
I'm waiting for you
I'm waiting
I'm waiting for you

I am milk
I amb red hot ketchup
And I am cool
Cool as the deep blue ocean

I'm waiting
I'm waiting for you
I'm waiting
I'm waiting for you

(Garbage)







4 comentaris:

  1. Jo també vaig comprar-la, encara no l'he estrenada, però ara ja no tinc excusa, l'estrenaré amb aquest deliciós iogurt que has preparat.

    ResponElimina
  2. Tenia un paquet de caramels i no sabia que fer-ne! Uns iogurts especials i deliciosos! Un pto guapa

    ResponElimina
  3. M'encantaria probar aquests iogurts ;P
    Tenen molt bona pinta :D

    Bss
    Con Especias

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies! Mai havia fet iogurs i la veritat és que són deliciosos! Una abraçada

      Elimina

Moltes gràcies pel teu comentari! Em fa molta il·lusió la teva visita!